Sabtu, 19 Oktober 2019

ADAKAH MINUM AIR AIS BAHAYA KETIKA HAMIL ?

ADAKAH MINUM AIR AIS BAHAYA KETIKA HAMIL ?



Minuman berais sewaktu hamil tidak akan membahayakan ibu dan bayi. Memang benar, ramai wanita ditakutkan dengan mitos bahawa air sejuk dan berais akan menyebabkan bayi besar. Tetapi tumbesaran bayi tidak ada kena mengena dengan suhu air yang diminum oleh ibu.

Jika kita minum minuman yang berais dan sejuk, maka badan kita pun menjadi lebih sejuk! Akibatnya, badan kita akan menggunakan lebih banyak kalori untuk menaikkan semula suhu badan kita ke paras normal. Ini bererti, peningkatan berat badan wanita tadi tidak banyak meningkat. Oleh itu, jika puan gemar minuman berais, jangan risau. Pastikan puan minum supaya tahap hidrasi sentiasa normal sepanjang kehamilan ini"

Kesimpulannya, tidak ada bahaya apa pun. Jadi, siapa yang suka minum air ais tu, go ahead, tapi jangan la pula sampai siang malam asik minum air ais je, sampai tak minum langsung air masak atau air suam.

#infohamilkpls #tipshamilkpls #infokesihatankpls #tipskesihatankpls

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Lokasi: Kolej Komuniti Masjid Tanah 78300 Melaka. Konsultasi percuma.

Sapu je lega

 #MINYAK_HERBA_ASMAK_ sesuai_ untuk ⤵⤵⤵⤵⤵⤵ 👶 Bayi yang #batuk & #kahak berpanjangan 👶 Bayi #Premature yang mengalami #lung #disease (a...